Oligopol – ekonomie 2 (mikro)

Téma: Oligopol  

Předmět: Ekonomie II – Mikroekonomie II  

Zaslal(a): Flákač

 

Charakteristika oligopolu:

  • Malý počet firem vzájemně závislých na rozhodování ostatních
    • Musí brát v úvahu chování konkurenta
    • Při rozhodování je třeba počítat s reakcemi ostatních
  • Velký tržní podíl firem
  • Případ, kdy jsou pouze 2 firmy = duopol
  • Vyráběné statky mohou být homogenní i diferenciované (blízké substituty)
  • Mohou existovat bariéry vstupu
  • Existence ovlivněna velikostí trhu – velký trh pro malé firmy => příchod nových firem => zánik oligopolu
    • Vstup firmy graficky: posun individuální d doleva
    • Přicházejí dokud se nerovná AC=P (nulový ekonomický zisk)
    • Firmy se mohou domluvit na limitní ceně – cena, který nemaximalizuje zisk a ostatní pak neláká příchod do odvětví

Modely oligopolu – podmínky

  • Fixní počet firem
  • Identické náklady => identická optimální množství
  • Dokonalá konkurence poptávky
  • Snaha maximalizace zisku všech firem (max rozdíl TR=TC)

 

Kartel

  • Smluvní oligopol – stejné nebo podobné výrobky po dohodě prodávají za stejné nebo podobné ceny
  • Cílem je maximalizovat zisk odvětví a vyhnou se cenové válce
    • P*Q – (TCq1+TCq2…TCqn)
    • MR(Q) = MC(q)
  • Zisk kartelu maximální při výstupu kde platí: společný MR(Q) je stejně velký jako přírůstek celkových nákladů každé firmy MC(q).
    • MR(Q) odvozen z tržní poptávky
    • MC všech firem se sečtou horizontálně a v průsečíku s MR(Q) se na tržní poptávce najde optimální cena platná pro všechny firmy
  • Problematika:
    • Ve většině zemí zakázáno => není možné smluvně
    • Úmyslné poskytování nepravdivý informací (či žádných) o nákladech ostatním firmám při stanovování optima
    • P>MC, takže mají firmy tendenci tajně zvyšovat výstup
    • Nutná znalost tržní křivky D
    • Větší zisky jedné firmy jsou trnem v oku firem s nižšími zisky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *