TĂ©ma: Oligopol Â
PĹ™edmÄ›t: Ekonomie II – Mikroekonomie II Â
Zaslal(a): Flákač
Charakteristika oligopolu:
- MalĂ˝ poÄŤet firem vzájemnÄ› závislĂ˝ch na rozhodovánĂ ostatnĂch
- Musà brát v úvahu chovánà konkurenta
- PĹ™i rozhodovánĂ je tĹ™eba poÄŤĂtat s reakcemi ostatnĂch
- VelkĂ˝ trĹľnĂ podĂl firem
- PĹ™Ăpad, kdy jsou pouze 2 firmy = duopol
- VyrábÄ›nĂ© statky mohou bĂ˝t homogennĂ i diferenciovanĂ© (blĂzkĂ© substituty)
- Mohou existovat bariéry vstupu
- Existence ovlivnÄ›na velikostĂ trhu – velkĂ˝ trh pro malĂ© firmy => pĹ™Ăchod novĂ˝ch firem => zánik oligopolu
- Vstup firmy graficky: posun individuálnà d doleva
- Přicházejà dokud se nerovná AC=P (nulový ekonomický zisk)
- Firmy se mohou domluvit na limitnĂ cenÄ› – cena, kterĂ˝ nemaximalizuje zisk a ostatnĂ pak neláká pĹ™Ăchod do odvÄ›tvĂ
Modely oligopolu –Â podmĂnky
- FixnĂ poÄŤet firem
- IdentickĂ© náklady => identická optimálnĂ mnoĹľstvĂ
- Dokonalá konkurence poptávky
- Snaha maximalizace zisku všech firem (max rozdĂl TR=TC)
Kartel
- SmluvnĂ oligopol – stejnĂ© nebo podobnĂ© vĂ˝robky po dohodÄ› prodávajĂ za stejnĂ© nebo podobnĂ© ceny
- CĂlem je maximalizovat zisk odvÄ›tvĂ a vyhnou se cenovĂ© válce
- P*Q – (TCq1+TCq2…TCqn)
- MR(Q) = MC(q)
- Zisk kartelu maximálnĂ pĹ™i vĂ˝stupu kde platĂ: spoleÄŤnĂ˝ MR(Q) je stejnÄ› velkĂ˝ jako pĹ™ĂrĹŻstek celkovĂ˝ch nákladĹŻ kaĹľdĂ© firmy MC(q).
- MR(Q) odvozen z tržnà poptávky
- MC všech firem se seÄŤtou horizontálnÄ› a v prĹŻseÄŤĂku s MR(Q) se na trĹľnĂ poptávce najde optimálnĂ cena platná pro všechny firmy
- Problematika:
- Ve většině zemà zakázáno => nenà možné smluvně
- ĂšmyslnĂ© poskytovánĂ nepravdivĂ˝ informacĂ (ÄŤi žádnĂ˝ch) o nákladech ostatnĂm firmám pĹ™i stanovovánĂ optima
- P>MC, takže majà firmy tendenci tajně zvyšovat výstup
- Nutná znalost tržnà křivky D
- VÄ›tšà zisky jednĂ© firmy jsou trnem v oku firem s nižšĂmi zisky