Oligopol – ekonomie 2 (mikro)

Téma: Oligopol  

PĹ™edmÄ›t: Ekonomie II – Mikroekonomie II  

Zaslal(a): Flákač

 

Charakteristika oligopolu:

  • MalĂ˝ poÄŤet firem vzájemnÄ› závislĂ˝ch na rozhodovánĂ­ ostatnĂ­ch
    • MusĂ­ brát v Ăşvahu chovánĂ­ konkurenta
    • PĹ™i rozhodovánĂ­ je tĹ™eba poÄŤĂ­tat s reakcemi ostatnĂ­ch
  • VelkĂ˝ trĹľnĂ­ podĂ­l firem
  • Případ, kdy jsou pouze 2 firmy = duopol
  • VyrábÄ›nĂ© statky mohou bĂ˝t homogennĂ­ i diferenciovanĂ© (blĂ­zkĂ© substituty)
  • Mohou existovat bariĂ©ry vstupu
  • Existence ovlivnÄ›na velikostĂ­ trhu – velkĂ˝ trh pro malĂ© firmy => příchod novĂ˝ch firem => zánik oligopolu
    • Vstup firmy graficky: posun individuálnĂ­ d doleva
    • PĹ™icházejĂ­ dokud se nerovná AC=P (nulovĂ˝ ekonomickĂ˝ zisk)
    • Firmy se mohou domluvit na limitnĂ­ cenÄ› – cena, kterĂ˝ nemaximalizuje zisk a ostatnĂ­ pak neláká příchod do odvÄ›tvĂ­

Modely oligopolu – podmĂ­nky

  • FixnĂ­ poÄŤet firem
  • IdentickĂ© náklady => identická optimálnĂ­ mnoĹľstvĂ­
  • Dokonalá konkurence poptávky
  • Snaha maximalizace zisku všech firem (max rozdĂ­l TR=TC)

 

Kartel

  • SmluvnĂ­ oligopol – stejnĂ© nebo podobnĂ© vĂ˝robky po dohodÄ› prodávajĂ­ za stejnĂ© nebo podobnĂ© ceny
  • CĂ­lem je maximalizovat zisk odvÄ›tvĂ­ a vyhnou se cenovĂ© válce
    • P*Q – (TCq1+TCq2…TCqn)
    • MR(Q) = MC(q)
  • Zisk kartelu maximálnĂ­ pĹ™i vĂ˝stupu kde platĂ­: spoleÄŤnĂ˝ MR(Q) je stejnÄ› velkĂ˝ jako přírĹŻstek celkovĂ˝ch nákladĹŻ kaĹľdĂ© firmy MC(q).
    • MR(Q) odvozen z trĹľnĂ­ poptávky
    • MC všech firem se seÄŤtou horizontálnÄ› a v prĹŻseÄŤĂ­ku s MR(Q) se na trĹľnĂ­ poptávce najde optimálnĂ­ cena platná pro všechny firmy
  • Problematika:
    • Ve vÄ›tšinÄ› zemĂ­ zakázáno => nenĂ­ moĹľnĂ© smluvnÄ›
    • ĂšmyslnĂ© poskytovánĂ­ nepravdivĂ˝ informacĂ­ (ÄŤi žádnĂ˝ch) o nákladech ostatnĂ­m firmám pĹ™i stanovovánĂ­ optima
    • P>MC, takĹľe majĂ­ firmy tendenci tajnÄ› zvyšovat vĂ˝stup
    • Nutná znalost trĹľnĂ­ kĹ™ivky D
    • VÄ›tší zisky jednĂ© firmy jsou trnem v oku firem s nižšími zisky

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *