Monopol – ekonomie 2 (mikro)

V podmínkách nedokonalé konkurence – alespoň 1 prodávající nebo kupující dokáže ovlivnit cenu

 

Vznik monopolu

  • Pouze 1 firma prodávající výrobky, které nemají substituty
  • Nabídka tvořena 1 firmou, která může rozhodovat o výstupu nebo ceně (důležitá spojka nebo)
  • Často bariéry vstupu do odvětví
    • MinAC při větším množství než je poptávka, P>AC => Více firem = individuální poptávka více vlevo => větší AC => snížování AC větším objemem => pokles ceny => cenová válka => zůstane jen 1 firma = monopol
      • Situace přirozeného monopolu
    • Zdroje v rukou 1 firmy
    • Monopol vlivem státu (Česká pošta)
    • Právní ochrana (patenty, licence…)
  • Firma maximalizující zisk volí optimální výstup a poté dle poptávky stanoví cenu

Charakteristika monopolu

  • Může využít nebo i zneužít své postavení (například cenová diskriminace)
  • Cenový tvůrce
  • Většinou není trvalý (vznik substitutů, změna preferencí…)
  • Individuální poptávka = tržní poptávka (monopol je celý trh)
  • Rozhodovací nezávislost tvorby kombinace výstupu a ceny

 

Optimální výstup monopolu

  • Maximální rozdíl mezi TR a TC => MR=MC
  • Klesající poptávková křivka – další prodaná jednotka výstupu snižuje cenu všech prodaných statků
    • Mezní příjem klesá rychleji než cena MR<P
  • V krátkém a dlouhém období obdobné chování (dlouhé období je více možností)
  • Graficky: TR tvar obráceného U, TC nejprve rostoucí, pak klesající výnosy z rozsahu
  • Výstup menší než MR=MC =>pokles zisku, vyrábíme méně než optimum – MC klesne více než MR
  • Výstup větší než MR=MC => pokles zisku, náklady stoupnou více než zisk
  • Většinou není v minAC (ale může být teoreticky), většinou minAC při větším množství výstupu

 

Stanovení ceny monopolem

  • Cena dána ochotou poptávajících za zvolenou cenu zaplatit
  • Je třeba řešit poptávkovou křivku
  • Zvolení rovnovážného tržního množství a ceny
  • P>MR a P>MC

 

  • Ovlivnění elasticitou poptávky nepřímo uměrně
    • P=(MC)/(1+1/Epd)
    • Výstup by měl být na elastické části poptávky (Epd<-1)
    • Na neelastické části by byli záporné MR
    • Čím elastičtější poptávka, tím menší převis P nad MC
  • Tvorba ceny přirážkou
    • Obtížné určit MC=AC v praxi
    • P = AC+m*AC
    • P = MC+m*MC
    • m = (P-AC)/AC
    • m = (P-MC)/MC
    • m = (P-MR)/MR
    • => m = -(1/1+Epd)

Monopolní zisk

  • π = TR-TC
  • Tendence k nulovému zisku není ani v dlouhém období (ale nulový být přesto může)
  •  V krátkém období lze mít ztrátu pokud pokryje variabilní náklady a část fixních => P>AVC

 

Síla monopolu

  • Jedná se o schopnost stanovit vyšší cenu P než jsou MC
  • Čím větší síla, tím větší cena
  • Stupeň monopolní síly měří Lernerův index:
    • L = (P-MC)/P = -1/Epd
    • převrácená hodnota elasticity

 Nabídka monopolu

  • Neexistuje jednoznačný vztah mezi cenou a množstvím
    • Nabídka monopolu nelze sestrojit
  • Firma může nabízet různé množství při stejné ceně nebo stejné množství při různých cenách
    • Důvod proč nejde sestrojit
    • Cenová diskriminace
      • Například s množstvím odběru firma snižuje cenu, firmy nastavují P dle elasticity (studentům méně) a další…

Monopson – jediný kupující (například stát)

Bilaterální monopol – jediný kupující i jediný prodávající

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *