Letecká doprava – Doprava a zasílatelství (VŠ)

Téma: Letecká doprava

Předmět: Doprava a zasílatelství (VŠE)

Zaslal(a): BezvaStudent

 

Česká republika

  • 1937 – Ruzyně (do té doby vojenská letiště – Kbely)
  • 1978 – 1 z největších milníků – deregulace letecké dopravy – státy si vytvářeli národní letecké společnosti a vše regulovaly (kam, za kolik, kapacity) -> bez vývoje a snahy zlepšování, ostatní nemohli vstoupit na trh -> pak začali vstupovat nové firmy => ceny klesly – zůstaly jen rentabiliní linky (někam jde dnes jen s přestupem)

 

IATA – mezinár. Sdružení leteckých dopravců, cílem koordinace a spolupráce

ICAO – sdružuje státy, mezivládní organizace

 

Služby letiště

  • Základní provozní služby: řízení letového provozu, meteorologické služby….
  • Handlingové služby – odbavení (cestujících, letadel na ploše, odbavení nákladu); v praze 2/3 firmy
  • Komerční služby (obchody…platí nájem)

 

Infrastruktura letiště

  • Strana k městu, odbavovací budovy pro cestující a zboží, vzletová dráha (čísla podle aktuálního mag. Pole)

 

Členění letišť

  • Mezinárodní letiště – Huby (25 mil a víc)
  • Mezinárodní letiště – 10-25 (Praha 10-11)
  • Regionální letiště

 

Letecký dopravce

  • Pravidelná (lety provozované pravidelně mezi 2 nebo více opakujícími se body na pravidelných linkách leteckého dopravce)
  • Hub and spoke – sítový model, společnost sváží cestující do HUBu a pak dálkově pošle, při přestupu nemusím ve Franfurktu znova odbavovat nebo vycházet z letištní zóny
  • Point to point – bez návazných spojení, atraktivní destinace – je třeba letadlo zaplnit, protože si tam nikoho nesvezou, nemusím dávat menší cenu protože nesnižuji komfort přestupem
  • Nízko-nákladové – více základen, většinou point to point, jiná cenová politika, nejsou v leteckých aliancích, žádné VIP programy, používají sekundární letiště, unifikace flotily

 

Interline – vzájemné uznávání přepravních dokladů

Code-share smlouvy

Sdílení kódů, let provozovaný jedním dopravcem může být označen kódy dvou nebo více společností (jedno letadlo veze cestující co přestoupí někde k jiný společnosti a je tam teda její kód už na začátku)

Charterová doprava – objednám letadlo pro skupinu lidí (cestovky, sportovní akce); u nás největší Travel Service

Regulátor

Prodej kapacity – jedné cestovce nebo více po částech, pravidelná linka vyhradí část pro cestovky

 

 

Služba řízení letového provozu

  • Oblastní služba řízení – není věž, v Jenči, když je ve vzduchu (věž by ho stejně neviděla)
  • Přibližovací služba řízení – není věž, v Jenči, když je ve vzduchu (věž by ho stejně neviděla)
  • Letištní služba řízení – věž – pouze start a řízení

 

Horní vzdušný prostor FL 250 (cca přes 8 km)

Dolní vzdušný prostor

Eurocontrol – Evropa i Turecko a další

 

Poplatky za letové navigační služby

  • Poplatky za traťové služby (přeletové poplatky) sazba v eurech, státy si stanovují (každý rok – státy bez eura aktualizují v eurech každý měsíc), vybírá eurocontrol, vybírá se podle predixe provozu
  • Poplatky za přibližovací služby (pouze pokud přistává)
  • V korunách, podle počtu přistání, vzlet zdarma (v ceně přistání)

 

Faktor vzdálenosti di = (a-b)/100 -> dosazujeme v km, za každý start a přistání odečteme 20 km

Faktor hmotnosti p= odmocnina z (MTOW/50), v tunách, zaokrouhlujeme na 2 desetinná místa

Za tratove služby neplatí – VFR lety – lety dle pravidel za lety při viditelnosti – sportovní lety s mapou, max certifikovaná hmotnost 2t včetně, vládní lety, záchranné lety

Za priblizovaci služby – 6 800 kč za přibližovací jednotku

(MTOW/50) 0,7

Neplatí: VFR lety – lety dle pravidel za lety při viditelnosti – sportovní lety s mapou, max certifikovaná hmotnost 2t včetně, vládní lety, záchranné lety, letadla vracející se kvůli poruše, počasí, nouzová přistání…

 

 

Český aeroholding

  • ČSA je součásti aliance SkyTeam (pak je One Woels, Star Alleance a ostatní v IATA)
  • sdružuje státní podniky provozující svou činnost v odvětví civilní letecké dopravy, vlastní ministerstvo financí
  • Czech Airlines Handling, CSA services, Czech Airlines Technics (údržba letounů), B. Aircraft (splácí leasing bankám za ČSA a pronajímají ho operativně ČSA); ČSA (53,74% AKCIÍ), Letiště Praha
  • České aerolinie *1923, létalo se postupně do celého světa, ale jen jednou za týden, 14 dní, létalo se sovětskými letadly – drahý provoz, na západě jim moc nepřáli, nespolehlivé dodávky => Airbus nakoupen ve Francii, otevřeny hranice => rozvoj dopravy => nakoupen ATR, Boeing (92), strategický partner Air France (92) – nepomohl, vláda získala akcie zpět, nepodařená privatizace, 2001 SkyTeam

     

  • Boeing nahradil Airbus -> obrovské náklady, ZTRÁTA + měli opci na další (nemuseli využít) ale využili.

     

  • ČSA letadel 23 -> 17 …hrozně malé, nemůžou konkurovat velkým firmám, které se sdružují do velkých celků

     

  • IATA, ICA, struktury aerohlodingu, co to je, něco o letištích

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *