Efektivnost dokonalé konkurence – ekonomie 2 (mikro)

Výrobní efektivnost

  • Výstup vyráběn při minAC
  • V dlouhém období minLAC
  • Firmy jsou udentické, proto minimální průměrné náklady mají všechny firmy v odvětví

 

Alokační efektivnost

  • Nabídka tvořena rostoucí částí MC, firmy vyrábějí výstup, který si spotřebitelé přejí
    • Rovnovážná cena se rovná dodatečným nákladům na výrobu poslední prodané jednotky
    • P=MC
  • Poptávka tvořena z užitku, který spotřebiteli přinese poslední jednotka koupeného statku
    • Cena dle toho, kolik je na základě užitku za něj ochoten zaplatit
    • P=MU
  • MC=MU
    • S protíná D
    • Náklady firmy na výrobu poslední jednotky jsou stejné jako užitek, který poslední spotřebovaná jednotka přinese spotřebiteli
    • Spotřebitel nemůže zvýšit užitek a firma výstup
    • Ekonomika v alokační efektivnosti

Přebytek výrobce v krátkém období

  • Rozdíl mezi tím, co firma vydělá výrobou optimálního vstupu a jejím nulovým objemem produkce
  • π* + FC (π* = maximální zisk)
  • Graficky: Rozdíl mezi tržní P (vodorovná přímka) a individuální nabídkou s (SMC)

 

Přebytek výrobců v krátkém období (všech výrobců)

  • Graficky: Rozdíl mezi tržní cenou a tržní nabídkou

 

Přebytek výrobců v dlouhém období

  • Nulový ekonomický zisk, neexistují FC
  • Výrobcům je lhostejné, kde podnikají – nemají podněty díky nulovému ekonomickému zisku
  • Vlastníci výrobních faktorů na tom mohou být lépe v odvětví s rostoucími náklady (při příchodu nových firem)
  • Dodatečné výnosy vlastníků výrobních vstupů nad výnosy realizovanými těmito vstupy c případě, že by byl objem produkce nulový
  • Graficky: Rozdíl mezi tržní P (vodorovná přímka) a nabídkou v podobě LIS
    • Plocha neexistuje při konstantních nákladech (LIS je také vodorovná přímka)
    • Rostoucí náklady = S rostoucí => s růstem výstupu stoupají dodatečné výnosy vlastníků vstupů

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *