Téma: Dopravní obory
Předmět: Doprava a zasílatelství (VŠE)
Zaslal(a): BezvaStudent
Dopravní obory
- Železniční
- Silniční
- Městská
- Letecká
- Říční
- Námořní
- Nekonvenční – lanovky, vleky, vlak-ne na kolejích, ale magnetickým polštářem, eskalátor
- Kombinovaná
- Potrubní
STARÉ – TRADIČNÍ
- Vodní, železniční
NOVÉ – PROGRESIVNÍ
- Silniční (schopnost od dveří ke dveřím), letecká doprava
Zvláštnosti dopravy
- Produkt dopravy – nehmotný efekt
- Časové nerovnosti (hodiny, den, týden, sezona)
- Prostorové nerovnosti
- Různý obrat cestujících v místech zastavení
- Rozděleni cestujících podle směru jízdy
- Různé zatížení jednotlivých úseků
- Rozdělení cestujících u hrany nástupiště
- Rozdělení obsazenosti jednotlivých vozů, dveří
Ceny dopravy
- Úředně stanovené –státem regulované (Max, pevné, min) -> zpoplatnění dopravní infrastruktury
- Věcně usměrňované ceny – závazný postup při tvorbě a kalkulaci ceny – osobní, veřejná, vnitrostátní, pravidelná, železniční a autobusová
- Ceny smluvní, sjednané
- Volná tvorba cen, tržní ceny….ostatní druhy dopravy
Ministerstvo financí
- Osobní veřejná vnitrostátní pravidelná železniční doprava
Kraje a obce
- Osobní vnitrostátní linková doprava (LINKOVÁ – nikde v zákoně není autobusová)
- Osobní veřejná vnitrostátní pravidelná železniční a osobní veřejná vnitrostátní linková doprava provozovaná v rámci integrované dopravy
- Městská a příměstská hromadná doprava osob provozovaná v rámci MHD
Věcně usměrňované ceny ŽD
- Ekonomicky oprávněné náklady na
- Přiměřený zisk, který
- Kompenzace poskytnuté ze státního rozpočtu či rozpočtů krajů a obcí na běžný rok za plnění závazků veřejné služby
Věcně usměrňované ceny – SD
- Ekonomicky oprávněné náklady linkové dopravy
- Přiměřený zisk odpovídající podmínkám běžného roku
- Prostředky poskytnuté z rozpočtu krajů a obcí za plnění smlouvy o závazku veřejné služby
Legislativní rámec
- Občanský zákoník
- Dopravní zákony
- Přepravní řády
- Smluvní přepravní podmínky
Přepravní řády
- Osobní přeprava – o přepravním radu pro veřejnou řádu pro drážní a silniční dopravu; O leteckém přepravním řádu
- Nákladní
Zavazadlo – cestuje s námi X věc – cestuje sama (kurýr)
Zasílatelské služby
- Zasílatel, speditér, zprostředkovatel – svým jménem na účet příkazce
Obstarání přepravy! – zprostředkování – zasílatelská smlouva – PŘÍKAZCE <-> ZASÍLATEL
Provedení přepravy – smlouva o přepravě věci – uskutečnění, realizace – smlouva přepravní, ODESÍLATEL <-> DOPRAVCE
Postavení zasílatele v přepravních vztazích
- Čistý zasílatel (obstarává přepravu, jedná v zájmu zboží, obstarává (to není podepisuje) přepravní smlouvu, může provést i úkony s tím související (za jeho peníze), provedení vlastního vstupu zasílatele
- Právo vlastního vstupu zasílatele –
- zasílatel realizuje přepravu sám
- na základě zasílatelské smlouvy uzavírá i přepravní smlouvu, stává se zasílatelem i dopravcem
- odpovídá za provedení přepravy ve smyslu ustanovení přepravní smlouvy, tzn. Jako dopravce
- provedení vlastního vstupu reálně..
- Zasílatel jako smluvní dopravce
- Uzavře smlouvu s přepravcem – přepravní
- Na smluvním základě daným přepravní smlouvou, přebírá odpornost
- Vlastní provedení přeprav
- Zasílatel jako MTO
- Organizátor, ale i realizátor systému multimodální přepravy
- Provoz realizuje sám nebo s najatými dopravci a dalšími subjekty
- Přepravy obstarává a provádí na základě multimodálních konosamentů (multimodální náložní list FIATA FBL – náložní list je obchodovatelný cenný papír)
- , zasílatel s právem vlastního vstupu, zasílatel jako smluvní dopravce, zasílatel jako MTO (multi training operator) – kombinovaná přeprava
- Právo vlastního vstupu zasílatele –
Kompenzace (dříve dotace) – poskytuje objednatel ze svého rozpočtu (Stát, kraj, obec, firma)
Stát – objednává vlaky v kategorii rychlík (NENÍ EXPRESS A UŽ VŮBEC NE LEO EXPRESS), express objednává taky
Inter city – RegioJet, Pendolino, –à Stát na ně nic neplatí
OS,SP (osobní a spěšný) – objednávají obce a kraje (spěšný může být úplně stejný trasově jako rychlík…jen rychlík objednává STÁT )
ZDO – základní dopravní obslužnost, ministerstvo (stát)
ODO – ostatní DO, kraje chtějí, aby to jezdilo víckrát, obce se domluví…žádný zákon na to není (u nás)
Standardy kvality a bezpečnosti (povinné)
- Informační zařízení pro cestující, přeprava osob s omezenou schopností pohybu orientace, technické parametry vozidel
Dnes v podmínkách soutěží nízko podlažnost…atd
Základní standardy DO – VOLNÉ! (měkké – přizpůsobovány místním podmínkám)
- Standard četnosti spojů (počet spojů)
- Pracovní den x víkend (Ve Zlínském kraji jezdí o víkendu docela dost, jinde to nejede vůbec)
- Standard dostupnosti veřejné osobní dopravy (pokrytí území zastávkami)…vzdálenost k zastávce (docházková)
- V Praze vzdálenost do 500m, Na JM mělo být původně víc stanic, aby šlo chodit pěšky nebo jen 2, protože se stejně musí jezdit autobusem…jinde ten 1 km ideál – tj 15mim, standard Středočeského kraje 1,5 km – 3 přestupy maximálně, návaznost max 20 min v rámci závazku veřejné služby (tj když si ho někdo objednal)
- Vysočina nechce spojovat s Jihlavou…že to nepotřebuje
Uspořádání trhu
- Volná konkurence – u dopravy, kterou si nikdo neobjednává = dálková a mezinárodní, noční vlaky EuroNight +…nepravidelná doprava
- Regulovaná konkurence – u nás jediná trať kde jde vydělat -> Praha – Ostrava…ale je zde masakr dopravců a nikdo nevydělá ( i pendolino – díly překlápění je o 6 min rychlejší), Pak Praha – Brno….ale zde CD to moc dobře neuchopily, Česká Třebová – Brno…taky se hodí
- Uzavřený trh – darujeme dopravci ve výběrovém řízení -> autobus na 5 let smlouva, vlak dříve za 10 let…u nás se uvažuje o 12-15 let -> motivace, aby koupil nový vlak (pantak jezdí a je ze 60 let!!!! – to by bus byl dávno na šrot )
Praha – Ostrava – ztráta 225 korun pro zajímavost na 1 km – někde byznys dělat nejde