Dopravní obory – Doprava a zasílatelství (VŠ)

Téma: Dopravní obory

Předmět: Doprava a zasílatelství (VŠE)

Zaslal(a): BezvaStudent

 

Dopravní obory

  • Železniční
  • Silniční
  • Městská
  • Letecká
  • Říční
  • Námořní
  • Nekonvenční – lanovky, vleky, vlak-ne na kolejích, ale magnetickým polštářem, eskalátor
  • Kombinovaná
  • Potrubní

 

STARÉ – TRADIČNÍ

  • Vodní, železniční

 

NOVÉ – PROGRESIVNÍ

  • Silniční (schopnost od dveří ke dveřím), letecká doprava

 

Zvláštnosti dopravy

  • Produkt dopravy – nehmotný efekt
  • Časové nerovnosti (hodiny, den, týden, sezona)
  • Prostorové nerovnosti
    • Různý obrat cestujících v místech zastavení
    • Rozděleni cestujících podle směru jízdy
    • Různé zatížení jednotlivých úseků
    • Rozdělení cestujících u hrany nástupiště
    • Rozdělení obsazenosti jednotlivých vozů, dveří

 

Ceny dopravy

  • Úředně stanovené –státem regulované (Max, pevné, min) -> zpoplatnění dopravní infrastruktury
  • Věcně usměrňované ceny – závazný postup při tvorbě a kalkulaci ceny – osobní, veřejná, vnitrostátní, pravidelná, železniční a autobusová
  • Ceny smluvní, sjednané
    • Volná tvorba cen, tržní ceny….ostatní druhy dopravy

 

Ministerstvo financí

  • Osobní veřejná vnitrostátní pravidelná železniční doprava

 

Kraje a obce

  • Osobní vnitrostátní linková doprava (LINKOVÁ – nikde v zákoně není autobusová)
  • Osobní veřejná vnitrostátní pravidelná železniční a osobní veřejná vnitrostátní linková doprava provozovaná v rámci integrované dopravy
  • Městská a příměstská hromadná doprava osob provozovaná v rámci MHD

 

Věcně usměrňované ceny ŽD

  • Ekonomicky oprávněné náklady na
  • Přiměřený zisk, který
  • Kompenzace poskytnuté ze státního rozpočtu či rozpočtů krajů a obcí na běžný rok za plnění závazků veřejné služby

 

Věcně usměrňované ceny – SD

  • Ekonomicky oprávněné náklady linkové dopravy
  • Přiměřený zisk odpovídající podmínkám běžného roku
  • Prostředky poskytnuté z rozpočtu krajů a obcí za plnění smlouvy o závazku veřejné služby

 

Legislativní rámec

  • Občanský zákoník
  • Dopravní zákony
  • Přepravní řády
  • Smluvní přepravní podmínky

 

Přepravní řády

  • Osobní přeprava – o přepravním radu pro veřejnou řádu pro drážní a silniční dopravu; O leteckém přepravním řádu
  • Nákladní

 

Zavazadlo – cestuje s námi X  věc – cestuje sama (kurýr)

Zasílatelské služby

  • Zasílatel, speditér, zprostředkovatel – svým jménem na účet příkazce

 

Obstarání přepravy! – zprostředkování – zasílatelská smlouva – PŘÍKAZCE <-> ZASÍLATEL

Provedení přepravy – smlouva o přepravě věci – uskutečnění, realizace – smlouva přepravní, ODESÍLATEL <-> DOPRAVCE

 

Postavení zasílatele v přepravních vztazích

  • Čistý zasílatel (obstarává přepravu, jedná v zájmu zboží, obstarává (to není podepisuje) přepravní smlouvu, může provést i úkony s tím související (za jeho peníze), provedení vlastního vstupu zasílatele
    • Právo vlastního vstupu zasílatele –
      • zasílatel realizuje přepravu sám
      • na základě zasílatelské smlouvy uzavírá i přepravní smlouvu, stává se zasílatelem i dopravcem
      • odpovídá za provedení přepravy ve smyslu ustanovení přepravní smlouvy, tzn. Jako dopravce
      • provedení vlastního vstupu reálně..
    • Zasílatel jako smluvní dopravce
      • Uzavře smlouvu s přepravcem – přepravní
      • Na smluvním základě daným přepravní smlouvou, přebírá odpornost
      • Vlastní provedení přeprav
    • Zasílatel jako MTO
      • Organizátor, ale i realizátor systému multimodální přepravy
      • Provoz realizuje sám nebo s najatými dopravci a dalšími subjekty
      • Přepravy obstarává a provádí na základě multimodálních konosamentů (multimodální náložní list FIATA FBL – náložní list je obchodovatelný cenný papír)
    • , zasílatel s právem vlastního vstupu, zasílatel jako smluvní dopravce, zasílatel jako MTO (multi training operator) – kombinovaná přeprava

 

Kompenzace (dříve dotace) – poskytuje objednatel ze svého rozpočtu (Stát, kraj, obec, firma)

Stát – objednává vlaky v kategorii rychlík (NENÍ EXPRESS A UŽ VŮBEC NE LEO EXPRESS), express objednává taky

Inter city – RegioJet, Pendolino, –à Stát na ně nic neplatí

OS,SP (osobní a spěšný) – objednávají obce a kraje (spěšný může být úplně stejný trasově jako rychlík…jen rychlík objednává STÁT )

ZDO – základní dopravní obslužnost, ministerstvo (stát)

ODO – ostatní DO, kraje chtějí, aby to jezdilo víckrát, obce se domluví…žádný zákon na to není (u nás)

 

Standardy kvality a bezpečnosti (povinné)

  • Informační zařízení pro cestující, přeprava osob s omezenou schopností pohybu orientace, technické parametry vozidel

Dnes v podmínkách soutěží nízko podlažnost…atd

Základní standardy DO – VOLNÉ! (měkké – přizpůsobovány místním podmínkám)

  • Standard četnosti spojů (počet spojů)
    • Pracovní den x víkend (Ve Zlínském kraji jezdí o víkendu docela dost, jinde to nejede vůbec)
  • Standard dostupnosti veřejné osobní dopravy (pokrytí území zastávkami)…vzdálenost k zastávce (docházková)
    • V Praze vzdálenost do 500m, Na JM mělo být původně víc stanic, aby šlo chodit pěšky nebo jen 2, protože se stejně musí jezdit autobusem…jinde ten 1 km ideál – tj 15mim, standard Středočeského kraje 1,5 km – 3 přestupy maximálně, návaznost max 20 min v rámci závazku veřejné služby (tj když si ho někdo objednal)
    • Vysočina nechce spojovat s Jihlavou…že to nepotřebuje

 

Uspořádání trhu

  • Volná konkurence – u dopravy, kterou si nikdo neobjednává = dálková a mezinárodní, noční vlaky EuroNight +…nepravidelná doprava
  • Regulovaná konkurence – u nás jediná trať kde jde vydělat -> Praha – Ostrava…ale je zde masakr dopravců a nikdo nevydělá ( i pendolino – díly překlápění je o 6 min rychlejší), Pak Praha – Brno….ale zde CD to moc dobře neuchopily, Česká Třebová – Brno…taky se hodí
  • Uzavřený trh – darujeme dopravci ve výběrovém řízení -> autobus na 5 let smlouva, vlak dříve za 10 let…u nás se uvažuje o 12-15 let -> motivace, aby koupil nový vlak (pantak jezdí a je ze 60 let!!!! – to by bus byl dávno na šrot )

 

Praha – Ostrava – ztráta 225 korun pro zajímavost na 1 km – někde byznys dělat nejde

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *