Silniční doprava – Doprava a zasílatelství (VŠ)

Téma: Silniční doprava

Předmět: Doprava a zasílatelství (VŠE)

Zaslal(a): BezvaStudent

 

Pro vlastní (doprava závodová…převezu si materiál)

Cizí potřeby (vzniká právní vztah založený dopravní smlouvou, doprava jako podnikání i ne jako podnikání)

 

Podnikání:

Je třeba originál licence!! Žádné kopie ani úředně ověřené – kolik mám aut, tolik dostanu originálů

Do zahraničí Eurolicence (něco jiného než licence na linkovou dopravu)

 

Nepodnikání:

Nechci jet zpět prázdný, něco se vyskytne…máme víc kapacit než práce

 

Typy komunikace

  • Dálnice, rychlostní komunikace, silnice I.třídy (vlastní stát, ředitelství silnic a dálnic)
  • Silnice II a III. Třídy (kraje, místní správa silnic)
  • Místní komunikace (obce) – obec nemůže vybírat mýtné, jen poplatek za vjezd do vymezeného prostoru
  • Účelové komunikace (soukromé…)

 

Radiální komunikace (Praha nebo Paříž – všechny cesty tam vedou)

Polycentrická – (Brno, Ostrava, Zlín – nic hlavního, vše propojené)

 

Celovozová přeprava (jedna jízda)

Sběrná služba (kusové zásilky)

Nadgabaritní (nadrozměrná)

Speciální (živá zvířata, nebezpečné věci, látky – dohoda ADR, zboží pod kontrolovanou teplotou– dohoda ATP)

 

Přívěs není návěs – návěs je tahač s přívěsem, který stojí na těch žbrdlinách a dokáže jet jen na točně tahače; přívěs může jet i sám od sebe z kopce; nákladní automobil má nákladový prostor v jednom

 

Linková osobní doprava

  • Veřejná linková – dostupná všem zájemcům (při podmínkách a tarifech)
  • Zvláštní linková – pouze pro určité skupiny (děti do školy, vojáci, podnikové) – potřeba licence

 

Dopravní úřad vydává licenci z A do B (Praha do Liberce), tak licenci vydává Praha, protože tam linka začíná…Liberec – Praha (tam jí vydává kraj Liberec)

Můžu jezdit na vlastní triko, ale nikdo mi ji neproplatí – nebude ve veřejném zájmu

Příležitostná osobní silniční doprava – stačí koncese a Eurolicence

Potřeba jízdní list, aby nebyla černá linka – zavedla EU (jména cestujících – dnes už jen počet, řidičů, kam a odkud)

Kabotáž silně regulována

 

Definice CEMT – konference ministru dopravy Evr zemí

Multimodální přepravní systém

Intermodální přepravní systém

Kombinovaný přepravní systém

  • Část po vodě nebo železnici

 

ROLA

Systémy KD (kombinované dopravy)

  • Nové pojízdné (bimodální) návěsy
  • Doprovázená ( ROLA – řidič jede taky) X Nedoprovázená

 

Velikosti kontejnerů

ISO 1C = 1 TEU (ekvivalent 20 stopého (DÉLKA)  kontejneru – 6058mm) – zákl jednotka

1H = dvojnásobek DÉLKY 1C – rejdařský kontejner (námořní preferuje větší)

1AAA (HC) – vnější výška o 1,5 stopy vyšší (9,5)

45´ – jumbo – 45 délka, 9,5 výška

1D – délka 10…minimálně

Double (twin) stack – v USA (v ČR by to bylo bez šance na silnici nebo elektrifikovaných kolejích); 2 na sobě.

Vnitřní rozměry – 20 dxvxs 588X239X233/235 => problém – nevejdou se 2 europalety vedle sebe!

Europaleta = 120×100 (89%plochy) / 120×80 (78% kontejneru)/ 800×600 – málo používaná (mm)

Cargo sprinter – nakládání kontejnerů ve stanici jako cestujících, za 5 min hotovo (v Austrálii ano, v Rakousku ne – odmítl drážní úřad a strojvůdci – nebezpečné v případě nehody – strojvůdce se nemá kam schovat) => Cargo mover ( Mnichov, Berlín) – na neveřejných kolejích automatické vlaky

Rakousko – záchranné tunelové vlaky

 

Druhy kontejnerů

  • UNIVERSAL (otevřeme klasicky, všechno se na nás vyvalí když je z Asie)
  • Open top (otevírací střecha), Hard Top (pevná střecha, ale lze otevřít) – BULK – Jde to tam sypat
  • REEFER – kontrolovaná teplota, Tank – cisterna, PLATFORM – jen dolní plošina…pomocí lan manipulujeme, FLAT – MÁ BOČNÍ STĚNU, MŮŽU MANIPULOVAT

 

Logistické pojmy

Výměnné nástavby – nelze stohovat, různé velikosti, nemají (většinou)rohové prvky, manipulace – uchopování pomocí maga kleštin – ale mohou mít, jsou na ně speciální točny pro nakládání atd.

Přeprava návěsů – …(vlakové) vozy s kapsou – pro přepravu návěsů i kontejnerů; do délky vlaku se vejde víc (34) – kamion 23

Medalohr – nepotřebujeme speciální náves – železniční vůz se vytočí  o 45 stupňů a dá se tam najet

Cargo beamer – plošiny nejsou otočné, ale dají se vysouvat mimo prostor, je to o dost dražší ale a opět vezeme hromadu železa navíc

Limit délky vlaku 600m, jinde v Evropě třeba i 1000m

RO-LA (doprovázena doprava – řidič v lehátkovém voze) – jediná forma kombinované dopravy, co se nevyplatí, smysl pouze ve specifických případech ( Alpy…) zmírní dopady silniční dopravy…nehody, přetíženi, eko, rychlejší, nezávislost na počasí, doba odpočinku řidiče, není zákaz jízd o nedělích a svátcích X vysoká mrtvá váha, nízkopodlažní vozy s malými kolečky co se ničí a jsou nebezpečné, přetížení při kalamitách

Road-railer – USA, Australie

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *