Bajky – Ivan Andrejevič Krylov (obsah, postavy)

Ivan Andrejevič Krylov

👤Ivan Andrejevič Krylov

Více informací

 

📖Děj knihy

Krylovovy Bajky netvoří jeden souvislý děj, ale sbírku samostatných příběhů, z nichž každý ilustruje určitou morální ponaučení. Vzhledem k tomu nelze hovořit o ději v tradičním slova smyslu. Místo toho popíšu obsah a děj vybraných, nejznámějších bajek:

Vrána a liška: Hladová vrána najde kus sýra a usadí se na větvi. Lstivá liška ji spatří a touží po sýru. Začne vránu chválit, obdivuje její krásu a ptá se, zda má i tak krásný hlas. Vrána, polichocena lichotkami, otevře zobák, aby zakrákala, a sýr jí vypadne. Liška ho chytí a uteče, zatímco vrána zůstane s prázdným žaludkem a ponaučením, že lichotkám se nemá věřit.

Kvartet: Osel, Kozel, Opice a Medvěd se rozhodnou založit kvartet. Mají nástroje, ale neumí na ně hrát. Myslí si, že stačí různě přesedat a měnit uspořádání nástrojů. Slavík, který je slyší, jim poradí, že k hudbě je potřeba talent a cvičení, ne jen správné uspořádání. Bajka poukazuje na marnost snažení bez potřebných znalostí a dovedností.

Zrcadlo a Opice: Opice se vidí v zrcadle a posmívá se svému odrazu, považujíc ho za jinou opici. Kritizuje její grimasy a chování. Medvěd se jí snaží vysvětlit, že se dívá na svůj vlastní obraz, ale Opice mu nevěří a pokračuje v posměchu. Bajka poukazuje na lidskou neschopnost sebereflexe a tendenci kritizovat druhé, aniž bychom si všimli vlastních chyb.

Vlk a Jehně: Žíznivý Vlk uvidí Jehně, které pije vodu níže po proudu řeky. Vlk se rozhodne Jehně sežrat a hledá záminku. Obviňuje Jehně, že mu kalí vodu, i když to není pravda. Jehně se brání logickými argumenty, ale Vlk je hluchý k jeho prosbám a nakonec ho sežere. Bajka ukazuje, jak silnější zneužívají svou moc k utlačování slabších a ospravedlňují své činy falešnými obviněními.

Demjanovova ucha: Demjan pozve svého souseda Fokana na oběd a nutí ho jíst stále více a více uší (tradiční ruská polévka). Foka se snaží odmítnout, ale Demjan je neoblomný a stále ho nalévá. Nakonec Foka uteče před Demjanovou „pohostinností“. Bajka kritizuje přehnanou a vnucovanou štědrost, která se stává obtěžováním.

Labuť, Štika a Rak: Labuť, Štika a Rak se spojí, aby společně odtáhli vozík s nákladem. Každý z nich táhne jiným směrem – Labuť vzhůru, Štika do vody a Rak dozadu. Vozík se ani nepohne, i když se všichni snaží. Bajka ukazuje, jak nespolupráce a nejednotnost vedou k neúspěchu, i když se jednotlivci snaží.

Slon a Močilka: Malý Močilka se chlubí, že se utkal se Slonem. Ostatní psi se ho ptají, jak to dopadlo. Močilka odpovídá, že Slon před ním utekl. Ve skutečnosti Slon Močilku ani nezaznamenal. Bajka zesměšňuje ty, kteří se chlubí neexistujícími úspěchy a zveličují svůj význam.

Liška a Hrozny: Hladová Liška spatří na vysoké révě zralé hrozny. Snaží se k nim doskočit, ale nedosáhne. Nakonec to vzdá a prohlásí, že hrozny jsou stejně kyselé. Bajka ukazuje, jak lidé často zlehčují to, čeho nemohou dosáhnout, aby si zachovali svou hrdost.

V Krylovových bajkách se často objevují zvířata, která alegoricky představují lidské charaktery a vlastnosti. Jeho bajky jsou krátké, výstižné a plné humoru, zároveň však nesou hluboké mravní poselství, které je aktuální i dnes. Každá bajka končí jasným ponaučením, které čtenáře nabádá k zamyšlení nad vlastním chováním a jednáním.

 

👥 Postavy v díle

Vlk a Jehněčí: Vlk – silný, dravý, hledá záminku k útoku, bezohledný, ztělesňuje tyranii. Jehněčí – nevinné, slabé, bezbranné, reprezentuje oběť nespravedlnosti. ⯀ Vrána a Liška: Vrána – naivní, marnivá, důvěřivá, snadno se nechá obalamutit. Liška – lstivá, mazaná, chytrolín, manipulativní, využívá slabosti druhých. ⯀ Kvartet: Opice, Osel, Kozel a Medvěd – nekompetentní, domýšliví, přesvědčení o svém talentu bez skutečných schopností, reprezentují povrchnost a nedostatek sebereflexe. ⯀ Slon a Moucha: Slon – mocný, klidný, ignoruje drobné provokace. Moucha – otravná, hlučná, domýšlivá, přeceňuje svůj význam. ⯀ Demoisselle a Psík: Demoisselle – povrchní, zajímá se jen o módu a vzhled. Psík – upřímný, kritický, nechápe povrchnost. ⯀ ⯀ ⯀

 

Tento materiál nám zaslal(a) Přemysl a jeho správnost nebyla kontrolována. Ověřené materiály najdete například na stránkách níže:

Rozbory Studijni-svet.cz   Materiály Rozbor-dila.cz